torsdag 26 mars 2009

Gör en pepplista efteråt!

(365 saker du kan göra. Trehundrasextiofem. Eller tre, sex, fem. Först gör du tre saker, sen gör du sex saker och sist gör du fem. Så kan det också tolkas.)

En peppgrej jag började med innan hela 365rörelsen drogs igång var att göra en lista i huvudet på kvällen när jag låg i min säng, innan jag skulle sova, på fem bra saker jag gjort idag. Det kan vara små saker eller större. Man behöver inte ha gjort något bra för någon annan utan det kan också vara något man gjort för sig själv. Jag lovar att det är möjligt att komma på fem bra saker man gjort under en dag. Kanske har du läst ut en bok, ätit god middag, promenerat, varit i skolan eller sagt nåt snällt åt nån. 

Det här är inte en lista jag tänker mig att man ska dela med sig av, då kanske det blir en duktighetsgrej som man ska visa upp för andra. Det är inte heller så att jag gör detta på morgonen innan jag hunnit börja dagen, det är inte fem bra saker jag ska göra idag utan just fem bra saker jag gjort idag, som redan är avklarat och som jag gjort utan att tänka på att de ska vara med i listan. Jag hoppas att ni förstår min tanke här.

Sedan när du har listan klar kan du vara nöjd över den och inte minst över dig. Ibland när jag skriver ner listan i min dagbok blir det många fler punkter. Det är också roligt. Så kan man gå tillbaka och titta. Men det duger fint att göra den i huvudet och känna sig nöjd innan man somnar, det är en skön känsla!

5 kommentarer:

  1. klickade hit från 365saker göteborgssidan. och läste :

    "(365 saker du kan göra. Trehundrasextiofem. Eller tre, sex, fem. Först gör du tre saker, sen gör du sex saker och sist gör du fem. Så kan det också tolkas.)"


    ...tove det är väl du?

    SvaraRadera
  2. ulrika, är det du? DU? skriv ett kodord.

    SvaraRadera
  3. ha, jag visste det. "de kan söka sig till en annan marknad"

    SvaraRadera
  4. haha... och vi bara ääälskar honom (jättemassa)

    SvaraRadera
  5. jomenvesst. vad gör du i ume mer än bloggar? säger de verkligen så? ume? är det fortfarande vinter hos dig?

    SvaraRadera