onsdag 18 mars 2009

Baka ditt egna bröd!

Det här börjar mer och mer likna en matblogg kanske du tänker. Ja, kanske. Mat är  gott och nyttigt och tillåter en att vara kreativ. Hur många sätt kan man skära en gurka på till exempel?

I detta inlägg vill jag dock propagera för bakning, och då särskilt brödbakning. Själv är jag uppvuxen med hembakt bröd i olika varianter. När jag så flyttade hemifrån blev det självklart att börja baka själv, särskilt som jag flyttade till Spanien och allt där var Vitt Vitt Bröd, vetemjöl och luft. 

Här är en bild på min kompis när vi bakade bröd i Spanien, hon var nyfiken på hur brödet mådde i ugnen:

Många tror att det är svårt att baka bröd men ni är alla välkomna till mig på brödbakningskurs! Jag kan ju dra det lite grovt här, det handlar inte bara om recept utan även om känsla.

Ingredienser för mitt bröd:

6 dl vatten, kallt eller ljummet, max ca 38 grader annars dör jästen

½ pkt jäst eller mindre

2 msk olja

2 tsk salt

lite linfrön eller vetekross, nån knapp deciliter

3 dl grahamsmjöl eller rågmjöl

ca 9 dl vetemjöl (jag mäter aldrig)

Jag börjar med att fixa degvätskan genom att blanda vatten, olja och salt med jäst. Jästen måste röras ut och lösas upp. Sedan tar jag i lite linfrön eller vetekross, sedan rör jag i grahamsmjölet eller rågmjölet, sedan tar jag i vetemjölet lite i taget medans jag rör med sleven. Man får hitta nån teknik som funkar med degen. Jag brukar trycka upp den mot sidan av byttan med hjälp av baksidan på träsleven. Låt jäsa i minst 30 minuter, gärna betydligt längre. Du kan ha degen i kylen om du vill att den ska jäsa långsamt under natten. Sedan häller/her man upp degen på ett mjölat bakbord och börjar knåda. Det här är kul! Så brukar jag forma bullar genom att rulla ut en degkorv och ta av lämpliga bitar, tänk på att degen jäser på plåten igen! Låt bullarna ligga och jäsa på plåten en halvtimma och sedan skjuts in i ugnen på ca 200 grader i ungefär 12 minuter, man märker när bröden är klara genom att man knackar på dem och då ska de låta ihåliga.

Vänta sedan en stund med att skära i brödet, det blir degigt om man skär i det med en gång. Men ät ditt bröd nygräddat och lägg in det som blir över i frysen så kan du ta fram en bulle när du behöver det!

5 kommentarer:

  1. ja! jag vill gå en brödbakningskurs med dig. när hålls den?

    SvaraRadera
  2. jag saknar pappas rågbullar som vi åt när vi var pyttepytteflickor. jag ska nog be honom baka sånna nästa gång, det är skönt att bo hemma! haha!

    SvaraRadera
  3. johanna: när du kan. och när jag kan.
    anja: vi kan baka sånna när du kommer hit! jag vet hur man gör. fast det kan ju aldrig bli lika gottigt som pappas.. men men

    SvaraRadera
  4. Hej! Filmstjärnan här. Eller besservissern om du så vill....

    Om du vill få ut ännu mer av ditt bröd, prova att vänta lite med saltet. Alltså:

    1. Blanda alla ingredienser så som du beskriver (eller allra helst starta en surdegskultur - Huskorset vet hur) MEN INTE SALTET. Prova kallt vatten. Ju längre tid degen får jäsa, destu mer smak får brödet...

    2. Låt det stå och gojsa i en halvtimme.

    3. Tillsätt salt. (gärna lite "för mycket")

    Låt det jäsa i två timmar.

    Sen fortsätter du som vanligt, men var rädd om luftbubblorna. Det är där smaken sitter....

    SvaraRadera
  5. Hej Filmstar! Jag ska prova det nån gång! Tänkte att det här receptet ska vara enkelt så att de som aldrig bakat känner att det är något de kan tänka sig att prova på.
    Just nu står en deg med skållat rågmjöl + lite annat på vänt. Dock förstår jag inte hur saltet blandas ut på ett bra sätt om man tillstätter det efter att degen jäst. Man kan även låta brödet stå i kylen och jäsa över natten. bra tips om man kommer på att man måste baka precis innan man ska sova.

    SvaraRadera