onsdag 29 april 2009

Sjung in våren


När jag gick på lågstadiet i Göteborg sjöng vi alltid in våren, och det var antagligen runt valborgsmässoafton någon gång. Jag minns hur vi stod där vid flaggstången och sjöng Vintern rasat ut och någon sång om tussilago. Det kändes vår i kroppen då. Jag har även för mig att vi hade på oss pappstrutar på huvudet, men jag minns inte riktigt varför. 

En av mina favoritscener i barnfilm är när Madicken firar valborg och kören sjunger vid elden. En sådan valborg vill jag ha. Och det tror jag att jag kommer att få. För imorgon sjunger studentkören in våren vid Umeå universitet vid åtta, när elden tänds. Förra året missade jag sången men det ska jag inte göra i år. Jag har faktiskt längtat. 

Valborg i Göteborg är också lite speciellt, jag har mer känslor för det firandet eftersom jag upplevt det så många gånger. Cortègen som bara sprudlar av kreativitet och sexrelaterade skämt. Och sedan ambulanserna och polisbilarna i skytteltrafik upp och ner för Avenyn. Lite tragiskt kanske men ändå ett sätt att fira. Och nästa dag: första maj. 

En valborgsmässoafton firade jag i Spanien, då gick vi ner till floden Tormes och gjorde en liten eld. Det var trevligt det med.

Hur ska du fira valborg? Har du några heta tips?

2 kommentarer:

  1. jag tänkte äta god middag och titta på fyran 18.15 då lunds studentsångare sjunger in våren. :) ingen eld för min del, men jag håller med om att madickenscenen är grym, om bara inte den dumma ungen hade varit där. då hade ju överklassbarnen kunnat leka i fred. ha en jättebra helg och förlåt att jag va arg båda gångerna när du ringde förut men jag blir väl sån när jag blir väckt från min tupplur. puss!

    SvaraRadera
  2. svar: haha det var snällt, jag gissar dock på att jag kommer få G+! men jag blev nöjd iallafall, och det är väl det viktigaste.

    jag ska också till campus imorrn! tror jag. vi kanske ses? du får hälsa, jag kanske inte känner igen dig när du klippt av håret! det såg coolt ut iallafall. och jag ser framemot första maj en massa, älskar att demonstrera.

    SvaraRadera