tisdag 21 april 2009

Cykla!

Fermosa Colorita, en cykel producerad av Husqvarna 1958.

Okej, jag är kanske den enda i Umeå som inte cyklar på vintern. Jag är också en av få som använder hjälm, men jag tänker att om man har lärt sig så mycket som jag har gjort så är det bäst att man skyddar hjärnan så inte all kunskap rinner ut. Konstigt att inte fler tänker så...

Idag cyklade jag för första gången för i år. "Visst var det skönt" sa min lärare. "Neej" sa jag, "för mina däck har inte pumpats på länge och hjulen rullar knappt i nedförsbacke." Lite senare under dagen fixade jag det, så nu rullar det på bra.

Fördelarna med att cykla är många: bra för miljön, man får motion, det är billigt, man kommer fram överallt... Den enda nackdelen jag kommer på är att man kan ramla och slå sig, eller bli påkörd av nåt, till exempel en bil och då är det illa.

Bor du i Umeå så utnyttja att det är en grymt bra cykelstad. Bor du i en mindre bra cykelstad, till exempel Valencia så kan du cykla med Critical Mass, som i och för sig säkert finns i fler städer runt om i världen. Ut och cykla! 

1 kommentar: