torsdag 14 maj 2009

Baka och bjud på smålandskringlor!


Att baka smålandskringlor är roligt och inte särskilt svårt. 

Tvätta händerna!

Sätt på ugnen på 200 - 225 grader.

Ta 7½ dl vetemjöl, 3 tsk bakpulver, 1 dl strösocker och blanda. Smula sedan i 200 gram margarin, smula den med fingrarna och blanda med mjölblandningen så det blir grynigt. Häll sedan i 2 dl filmjölk, gräddfil eller yoghurt. Gör så det blir en deg. Sedan tar du upp degen på ett mjölat bakbord och formar den. (Jag fick ha i lite mer yoghurt för degen ville bara gå sönder.) Ta sedan av små bitar i taget och forma till 25 cm långa smala korvar.

Sedan kan du forma korvarna lite som du vill, till exempel 365 eller ditt namn eller något.

Grädda i 8 -10 min i mitten av ugnen.

Jag skrev BIO MARX 09 men de flesta bokstäverna gick sönder när jag tog av dem från plåten när de var gräddade.

Receptet är från Vår kokbok

Baka och bjud! 

4 kommentarer:

  1. Låter gott, ska testas!
    Ps Vår Kokbok är DROTTNING!

    SvaraRadera
  2. hahahahaha, nu fattar jag. din lilla marknadsföringsgalna tjej! :O

    SvaraRadera
  3. hihi, dom såg goda ut, var dom det;o?

    SvaraRadera