fredag 27 november 2009

Besök en kyrkogård!

Detta inlägg borde egentligen ha publicerats vid Allahelgona men jag kom på det först nu. På allahelgona gick jag till en kyrkogård här i Spanien. Som ni ser på bilden är det helt annorlunda än hemma i Sverige. Här i Spanien gräver man nämligen inte ner de döda utan man lägger de i en vägg. Som att gå in i väggen på riktigt.

Här i byn där jag bor hade dom först en kyrkogård och sen gjorde dom en ny, på nittiotalet tror jag. Då flyttade dom folk från den gamla till den nya och deras anhöriga fick komma och identifiera kvarlevorna av sina döda. Helt galet tycker jag! 

Folk ligger alltså i ett hål i en vägg och blir ätna av likmaskar som föds i den döda kroppen. Efter ett tag är det bara ben kvar och sen ännu mindre och då lägger man dom i en påse och lägger in nya döda, deras släktingar och så. Det finns också ett hus där det ligger ben från lite alla möjliga, huller om buller.

Ja så gör man här, i Sverige bränns man vanligtvis. 

3 kommentarer:

  1. Hejsan, jag har ett förslag på en flashmob i Umeå den 3:e April som nämligen är Wold pillow fight day. Borde definitivt göras i Umeå på renmarkstorget.
    http://www.pillowfightday.com/
    Ett förslag som sagt..

    SvaraRadera
  2. jag tycker om att gå på kyrkogårdar, eller gravgårdar som jag säger. det är lugnt och fridfullt. jag brukar titta på alla "gammaldags" namn. nu funderar jag på vad som tar upp mest mark, systemet med väggar i spanien eller nedgrävning i sverige, finland. jag gillade ditt "skämt" om att "gå in i väggen" :)

    SvaraRadera
  3. Visst amanda! Anordna det, jag är tyvärr inte där då. Jag tycker det låter skoj!

    Johanna: jag vet inte. De där väggarna har ju tre våningar men det är ju ganska glest mellan dom, alltså breda gator. Nåt man kan räkna på. Att brännas och vara en urna lär ju inte ta upp mkt plats alls. typ en kvadratmeter eller två. Hm...

    SvaraRadera