fredag 6 november 2009

Ät spansk mat!

Spansk mat jag verkligen kan rekommedera är: 

Gazpacho, detta är en soppa du kan göra själv även i Sverige. Allt du behöver är grönsaker, bröd, olivolja, salt vinäger och en mixer. En sil är också bra att ha.

Pulpo aliñado, det är bläckfisk i typ vinägerdressing. Hur gott som helst! Som tapas kostar det 12€ om du äter det nära Plaza Mayor i Madrid. Men jag har hört att det är billigare på andra ställen. Man kan också göra det hemma om man får tag i bläckfisk, vilket kan vara lite svårt i Sverige.

Media, detta är en halv rostad macka. Godast med mixad tomat på och olivolja och salt. Kan köpas på caféer. Jag har hittills bara ätit det på ett skolcafé och på ett tåg. (Icke att förväxla med medias som är strumpbyxor)

Churros, jag vet egentligen inte om jag kan rekommendera det, det är lite halväckligt. Friterad deg som man doppar i tjock tjockischoklad. Har inte provat det den här gången jag är i Spanien. Men kanske någon dag...

Mosto, detta är en dricka. Det är druvjuice. Helt okej med is. Har aldrig sett i Sverige.

Kikos, rostade och saltade majskorn. Hur gott som helst, man kan föräta sig. Det gäller att komma ihåg att kikos inte är mat utan godis. Annars blir man snart en tjockis.

1 kommentar:

  1. media och kikos lät godast tycker jag. det ska jag äta om jag kommer mig till spanien nångång!

    SvaraRadera