fredag 4 december 2009

Baka lussekatter!

Igår bakade jag lussekatter hos en spansk familj. Det var en succé!

Detta var receptet jag använde: (Jag hittade det nånstans på det stora internet, det innehåller inte kesella och detta eftersom jag antar att det inte finns i Spanien. Jag rekommenderar dock att ha i kesella. Jag rekommenderar också starkt att frysa dem för att de ska hålla sig fina flera dagar.)

150g margarin(smält)
5 dl mjölk
50g jäst
1/2 tsk salt
1 - 1 1/2 dl socker
13 dl vetemjöl
1 påse saffran  

Smält smör och häll i mjölken 
Låt allt bli fingervarmt, smula i jästen, lös upp saffranet i lite vatten o häll i.
Rör i socker och salt, arbeta sedan in så mycket av mjölet att degen fortfarande är hanterbar. 
Låt degen jäsa cirka 40 minuter i degbunken. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidigt, 
Dela degen i ca 40 bitar som du rullar och formar till lussekatter. Värm ugnen till 225-250 grader under tiden lussekatterna jäser på plåten. Tryck därefter i russinen och pensla med uppvispat ägg. 
Grädda dem mitt i ugnen tills de har fått fin färg, cirka 5-10minuter, låt svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

  1. Jag gillar nya färgerna i bloggen. Vore mysigt att äta lussekatter med dig. Snart är du närmare mig. Kram

    SvaraRadera