måndag 8 mars 2010

Lär dig nya ord!

Hur stort ordförråd har du? I vilka språk? Har du någon gång gjort högskoleprovets orddel?
Varje dag kan man lära sig nya ord om man vill. Idag har jag lärt mig ett nytt ord på svenska. Dagsmeja. Jag visste att ordet existerade eftersom det är titeln på en låt av Glesbygd'n men jag visste inte att det är "en form av snöavsmältning som inträffar på senvintern eller våren, då solens ökade instrålning får snötäcket att börja smälta trots att temperaturen i luften är under noll grader." (Wikipedia)
I helgen har jag ocksá lärt mig en del ord på spanska som hittills endast ligger i mitt passiva ordförråd. "Dörrmatta" och "sminka sig och fixa sig för mycket".

Nästa gång du läser eller hör ett nytt ord ta reda på vad det betyder!

4 kommentarer:

  1. blev inspirerad och slog på måfå upp ett ord i saol. makaronisk = poesi på blandspråk av latin och annat språk. har alltså inget med makaroner att göra :)

    d va d!

    hej!

    SvaraRadera
  2. haha.. konstigt ord! men nu kan vi det.. :)

    SvaraRadera
  3. Benämningen "makaronisk poesi" kommer - enl. Nord. Familje-bok (1886) v i s s t från ordet makaroner - italienarnas älsklingsrätt - och syftar just på dess popularitet i detta land.

    (Nordisk Familjebok, 1800-talsutgåvan,
    sid. 669-670)

    SvaraRadera
  4. Jag har gjort en hemsida som visar ett nytt ord och dess betydelse varje dag.. Mest som en kul grej. Ta en titt! Sidan finns på www.dagensord.net

    SvaraRadera