onsdag 24 februari 2010

Gör ett broderimönster!

I förrgår köpte jag mig ett rutigt block och började göra broderimönster. Jag skriver olika saker med kryss, det ska bli korsstygn. Det är roligt och jag blir nästan manisk, kan inte sluta. Nu har jag ju inte så mycket erfarenhet av broderi (broderade lite med mormor när jag var liten men tyckte det var tråkigt, tyckte i och för sig att sticka också var tråkigt) men jag tänkte ändå försöka mig på det. Idag ska jag hem till min "hemmafru-fröken" (hon som lär mig traditionella hemmafrusysslor)och se om hon har tid att visa mig lite broderi. Hon är förövrigt en broderimästare men det tänker inte jag bli. Lite korsstygn får räcka till en början.
Ska se om jag får tag i en skanner och kan skanna in en bild på mitt mönster också.
Mer hemmafrueri i DN.

3 kommentarer:

  1. Hihi! Hemmafru is the shit! :D Funderar på att baka bullar eller göra nåt annat hemmafruigt snart. Puss på dig!

    SvaraRadera
  2. broderier!!! jag broderar, visste du det? just nu har jag en julduk på gång och två andra dukar som väntar på sin tur. men jag kan bara korsstygn :( synd, för det finns en massa andra fina sätt att brodera på också ju!

    SvaraRadera
  3. ja johanna jag visste att du broderar! jag kan ocksá bara korsstygn just nu. Men det lär la gá att experimentera fram fler? Minns att jag lÄrde mig nát som heter stjälkstygn pá lágstadiet. http://www.brodera.nu/stjalkstygn.htm

    bra anja! du är grym pá att baka. borde öppna bageri. kan du skicka recept?

    SvaraRadera