lördag 20 juni 2015

Ta vara på ljuset!

Nu är juni här. Nu! Juni och imorgon: sommarsolståndet. Årets längsta dag och ljusaste natt.


Här i Umeå har vi haft underbart väder hela midsommar och jag gav mig ikväll ut på en promenad för att ta vara på ljuset. 


Mina steg tog mig åt vänster, norrut längs Nydalasjön på min sida om den istället för runt den södra viken och norrut på andra sidan som vanligt. Där, vid Vilan, träffade jag två personer i midsommarkrans som bad mig ta ett foto av dem.



De sa tack och jag påpekade att midsommarafton var igår. Och där, i svaret, hörde jag den enas accent. Española!



Jag blev såklart överförtjust då jag älskar att prata spanska. (Jag älskar nog att prata spanska mer än svenska faktiskt!) Vi pratade ett bra tag. Sedan blev det kallt.


Då gick vi över till andra sidan sjön och jag pekade ut myren där det luktar gott och där man kan sitta på förmiddagen i februarisolen och känna sig nästan som i Spanien. Vi pratade om lingon och blåbär och allt möjligt. Roligt! Efter en liten paus vid Kärleksviken cyklade de iväg runt sjön och jag gick sakta hemåt.


En fin kväll med vackra blommor och spontanumgänge! Precis vad jag behövde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar