lördag 18 maj 2013

Tallarines de zanahoria y calabacín

Den här maten åt jag för första gången hemma hos Miguel och Julia i den lilla spanska byn med trånga gator kantade av citronträd. Miguel älskar att laga mat och medan Julia och jag nattade barnen genom att läsa ur Miguel el travieso lagade pappa Miguel mat till oss. Han lagade stekt Guldbraxen, Dorada a la plancha, och ångkokta skivade morötter och squash. Mumsigt! Jag minns inte om han hade någon sås till men tror att morot/squash-blandningen hade en dressing över sig eller nåt.

Här om dagen försökte jag mig på en svensk variant av detta. Middagen bestod av ångkokta morötter och squash (strimlade med potatisskalaren), rökt lax och sås av matyoghurt, mögelost och gräslök. Det blev rätt dyrt. Men värt. Jag visste inte exakt hur länge man skulle ångkoka så jag chansade på fem minuter, hade nog inte gjort nåt med sju. Sen la jag morötterna och squashen i en skål med en blandning av pressad citron, olivolja och salt. Det blev gott!

3 kommentarer:

  1. Lax är gott! Påminner om vår missommar! Haha! (Fast det var ju inte lax vi åt då...)

    SvaraRadera
  2. Ja! Vad åt vi? Sill! Och potatis doppat i gräslöks-smör-vatten! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det sista heter "picka-laka". Osäker på stavningen dock :) Jo, men vi åt fisk också, rökt fisk, tror jag, men det var inte lax.

    SvaraRadera