måndag 13 maj 2013

Odla hemma

Stadsodling är ju rätt populärt vad jag förstått. Sen vet man aldrig hur mycket som hinner ta sig och komma upp i Västerbotten men man kan ju alltid försöka. En stor del av nöjet är att se de små liven sticka upp ur jorden för första gången tycker jag.

I onsdags fick jag ett odlingsryck efter att ha blivit inspirerad av både Maria och Maria. För att kunna skrida till verket gick jag först och köpte åtta liter såjord på mataffären och sedan tog jag fram mina lecakulor, mina små så-krukor i svart plast och ett minidrivhus som jag gömt på ett så bra gömställe att det var svårt att hitta igen. Jag letade även fram frön till krasse och ringblomma. Det visade sig att krassefröna skulle ligga i blöt ett dygn men jag satte ändå några torra i en kruka för att se om de kommer upp ändå.

Ringblommebäbisar
Ringblommefröna hade sista försäljningsdag september 2012 men de har kommit upp ändå. Sedan satte jag också kärnor från en passionsfrukt, som inhandlades samtidigt som jorden och åts upp (förutom några frön då) när mer energi behövdes. Passionsfruktsplantor är roliga, trots att de tar typ en månad för dem att orka titta upp ur jorden. Jag har några över, nån som vill ha? Sen tog jag även några kärnor ur en tomat (och åt upp tomaten) och några kärnor ur en paprika. Hittills har två små tomatplantor tittat upp och jag kan se att ett av krassefröna som jag inte la i blöt har börjat gro och kanske rätar upp sig imorgon.

Jag planterade även ut ett kålrotsskott som skjutit upp av sig själv ur en kålrot jag hade hemma. När jag rev runt där i landet hittade jag några pyttesmå morötter som måste övervintrat!

2 kommentarer:

  1. Hur ser dina odlingar ut idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, pallkragen är snodd och borta... Ringblommorna är utplanterade och lite deppiga = har inte vuxit på höjden speciellt mkt, tror de "etablerar sig" i rotsystemet så länge.. Annars har jag några förvuxna tomatplantor i pyttekruka, tre melonplantor som kom upp typ 2 dagar efter att jag spontansatte fröna, några krasse (kom upp färre än jag trott), några små paprikaplantor och tre pyttiga passionsfruktsplantor. Snart ska jag åka och köpa mer jord och större krukor att plantera om i! :)

      Radera