torsdag 9 maj 2013

Läs om en bok

Minns du någon bok du läste för några år sedan som du tyckte var riktigt bra? Varför inte läsa den igen? Oftast minns man inte allt som hände och det kan vara intressant att se om man fortfarande tycker att den är lika bra eller om man helt glidit ur målgruppen.

Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf och Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe är två böcker jag läst förr men nu läser om. Jag kan säga att jag blev mest förtjust i Tordyveln, nu vid andra läsningen. Den fick mig till och med att överge Kejsaren av Portugallien ett tag, även om jag tror att jag ska läsa ut den nu när Tordyveln är utläst.

Tordyveln flyger i skymningen är en spännande ungdomsbok som utspelar sig i lantlig sommarmiljö. Gripe håller stämningen och spänningen uppe genom hela romanen och trots att jag nu är vuxen har jag flera gånger utbrustit: Det är så spännande! och verkligen följt historien med intresse. Jag rekommenderar denna bok varmt! Den finns i flera exemplar på biblioteken, bara att låna!

Kejsaren av Portugallien är en roman om en pappa och hans kärlek till sin dotter. Kärleken är så stark att han blir galen när hon reser ifrån honom och börjar tro att hon blivit drottning i ett land som heter Portugallien. Jag har inte läst ut den än (den här gången) så jag kan inte säga så mycket mer om den nu...

Har du läst någon bok att rekommendera?

2 kommentarer:

  1. Ja. Skynda att älska av Alex Schulman ;)

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg att jag läste Tordyveln när jag gick i lågstadiet, men jag tror inte att jag läste ut den... Kommer inte ihåg ett skvatt, förutom att framsidan var väldigt fin. Det får nog bli en sommar-uppgift att läsa den igen :)

    Angående mönster på lampskärmen får det också bli en sommaruppgift, hojtar till när det finns uppe på bloggen men det blir nog inte försen om ett par veckor ;)

    SvaraRadera