lördag 9 mars 2013

Säg hej till en ren!

Nästan på årsdagen för mitt förra renmöte fick jag chansen att under samiska veckan träffa några fler renar och till och med klappa en! Nu är väl samiska veckan snart över, imorgon är sista dagen. Men än hinner ni nog till Gammlia för att klappa en ren och kolla när de bakar typiskt samiskt bröd som hette nåt på samiska som jag glömt.
Renen man fick klappa
Besöket där var väldigt trevligt särskilt som man kunde äta mat, souvas har jag för mig att det heter, sittandes i solen på en renfäll. Samerna verkar ha haft det ganska mysigt i sina kåtor på renfällar och med eld och allt, men jag vill varna om att det kan vara rejält halt utanför kåtorna. Jag hade precis varit inne i en nordsamisk kåta, som var som ett litet hus med granris på golvet och järnspis till och med, när jag halkade och helt plötsligt låg på backen. Detta inför ett gäng barn och vuxna som försökte kasta lasso på ett par renhorn... 
Huset de bakade bröd i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar