onsdag 13 mars 2013

Jag gjorde som samen sa


Den snälle samen som lät mig klappa hans ren och som förklarade att de okastrerade han-renarna, sarvarna, tappar hornen innan de kastrerade och att man helst bygger hjordar på vajor, tantrenarna alltså, eftersom det är de som producerar mat, sa även att det var gott att äta renkött på knäckemacka. Eller var det han? Nä, det var det inte. Det var hans kompis, kanske (?). Det var han som jobbade i renkötts-vagnen, han som sålde köttet alltså. Jag köpte, efter en lång stunds beslutsproblem och konsulterande med både same och spanjor, en kallrökt bit reninnanlår, kilopris 429 kr, jag betalade 73 kr, för en liten bit alltså. Jag är inte ens säker på att han som sålde var same, fast det borde han ju varit. Spelar ingen roll egentligen.


Idag var det så dags för invigning av köttbiten. Den var god, fast jag trodde nästan den skulle vara godare... så är jag också nybörjare på köttområdet kan man säga efter 10 års köttvägran. Jag vänjer mig nog, har en bit kvar som tur är, som spanjoren också kan få smaka på, om han törs!

4 kommentarer:

  1. Oj, nu har du gått ut med ditt beslut offentligt!

    SvaraRadera
  2. Mmm.. torkat renkött kan jag sakna.

    TRE böcker alltså... nu har jag i alla fall klickat hem andra boken som också fanns på rean :)

    SvaraRadera
  3. Having read this I believed it was rather informative.

    I appreciate you spending some time and energy to put this information together.
    I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting.
    But so what, it was still worthwhile!

    Feel free to visit my web page: his response

    SvaraRadera