söndag 21 november 2010

Libanesisk linssoppa på gång.

Nu puttrar en libanesisk linssoppa på min spis.
Jag undrar vad det är med den som är libanesiskt.
Mitt mål för dagens lunch var att laga nåt av sånt vi har hemma. Receptet är från årets Vår kokbok och står på s. 163.

Jag har haft i för två personer:
en halv gul lök (skulle egentligen vara en hel)
två små potatisar
två vitlöksklyftor
en grönsaksbuljongtärning
tre deciliter röda linser
sju och en halv deciliter vatten

Löken och potatisen och vitlöken har jag skalat och skurit i små bitar, jag har nu lagt i det och linser och buljongtärningen och vattnet i grytan så kokar det på svag värme under lock i 20 min. Sedan ska man smaka av med spiskummin, pressad citron, salt och peppar.
Jag tror det blir gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar