måndag 6 september 2010

Waldorfs rödbetssoppa

För mig är detta waldorfs rödbetssoppa eftersom jag åt den på Umeå Waldorfskola i förra veckan. Nu blev jag sugen igen, särskilt som rödbetorna bara kostar 9.90 kr/kg. Jag hittade receptet på en blogg men det kommer egentligen från boken  "Soppor, bröd & röror" (Eisenman). Kanske en bok att skaffa?

Rödbetssoppa med smak av äpple och svarta vinbär, 4 port

1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade 
2 msk rapsolja
500 g färska rödbetor (jag hade 800 g)
2 morötter
2 potatisar
1 liter grönsaksbuljong
1 äpple
2 msk outspädd svartvinbärssaft
salt, nymald peppar
gräddfil att klicka över den färdiga soppan

Fräs lök och vitlök i en kastrull några minuter.

Skala rödbetor, morötter och potatis och skär i bitar. Lägg ner dem i kastrullen och låt fräsa i några minuter. Häll i buljongen och låt puttra i cirka en kvart.

Skala, kärna ur och hacka äpplet och blanda ner det i kastrullen tillsammans med svartvinbärssaften.

Mixa soppan slät. Späd med lite buljong eller vatten om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Klicka i gräddfil strax före servering.

ps. Jag hade i färska vinbär istället

Nu ska jag äta!

Efter middagen: Soppan fick högsta betyg av mig! 

1 kommentar: