söndag 25 oktober 2009

Kulturchock

Nu ska jag berätta om en konstig sak i Almonte. Varje söndag klockan 7.00 är det någon som skjuter flera skott (eller smällare, eller fyrverkerier, jag har inte sett det men vaknar varje gång). Det är någonting med den här festen dom har på sommaren, El Rocio eller La romería del Rocío.
El Rocío är en by som ligger rätt nära. Jag har bara åkt förbi en gång. Dit går det en pilgrimsvandring varje år. Så det är partaj och folk super sig fulla. Detta helgon (eller virgen), som är Jungfru Maria fast som fårahede, har dom statyer av och bilder på lite varstans. På torg, fasader, inomhus som tavlor osv. Inte nog med det. I varje skolklass finns det säkert minst tre tjejer som heter Rocío. En kompis till mig har tre bröder. Två utav dem har flickvänner som heter Rocío. Det är lite galet tycker jag. När jag träffar en ny person som jag blir introducerad för så är det typ 50% säkert att hon heter Rocío. Och det är ett namn som jag aldrig hörde talas om i förut. Jag tror det är väldigt lokalt. Det konstiga är att byn heter el Rocío och "el" är den maskulina bestämda artikeln, -en -et på svenska. Men det är ändå tjejer som heter det. Hm. Skumt.

1 kommentar:

  1. låter skumt det kan jag hålla med om. det jag egentligen hade tänk att skriva här är att jag är alldeles för kreativ för att kunna sitta still och plugga. vill springa runt i skogen och ta kort med dig eller sy ihop trasiga fickor eller värmekuddar i mängder. saknar dig!

    SvaraRadera