torsdag 1 oktober 2009

Åk tåg till Spanien!

Att åka tåg till Spanien kan ta olika lång tid. Det beror förstås på var resan startar och slutar, varifrån du åker och vart du ska. Åker du från Umeå till Almonte där jag är nu får du lägga till ca 13 timmar i restid samt ett byte. Jag åkte från Göteborg och ska förklara hur det gick till.  Som sällskap hade jag Filuren, en liten vän som min kompis virkat.

Onsdagen 23 september kl 13.27 avgick tåget som tog mig från Göteborg till Köpenhamn. Det tog några timmar och under tiden satt jag och pratade med en äldre kvinna som kommit till Sverige från Australien när hon var 14 år, har jag för mig. Det var intressant att prata med henne och hon gav mig en chokladkaka som jag ännu inte ätit upp.

Klockan 18.53 samma dag tog jag ett nattåg från Köpenhamn till Köln. Det var ett fint tåg och jag träffade en man som arbetade på ett företag och var helt lyrisk över det och en tjej i min ålder som arbetade för Jordens Vänner och var glad för det. Hon skulle till Bryssel så vi hade sällskap dit.

I Köln var vi tvugna att vänta lite innan vi kunde ta tåget mot Paris, som även passerade Bryssel. Det avgick 07.44. Jag sov lite till på detta tåg. Som tur var hade jag med mig en liten kudde! Belgien såg regnigt och trist ut men väl i Paris var det varmt och soligt.

Jag hängde runt i jättestaden Paris i åtta timmar. Den är enorm och jag var för trött för att ha skoj. Jag gick dock upp till Sacré-Cœur där jag såg en dansgrupp och en man som grejade lite med en diabolo och softballs till låtar av Yann Tiersens soundtrack till filmen Amelie från Montmartre. Mycket passande. Sedan letade jag upp caféet där Amelie jobbar i filmen. Det var schysst.

Klockan 19.45 när jag tröttnat på Paris för ca 3 timmar sedan (jag var för trött) gick mitt tåg till Madrid! Jag var peppad men väl på tåget gick humöret ner igen. Kupén var väldigt trång, toaletterna var värdelösa och jag satt där astrött och svettades med tre tanter som pratade franska. Två av dem var som tur var spanjorskor och pratade spanska ibland. De var lite smått galna måste jag säga. På kvällen tog de våra pass, men vi fick tillbaka dem på morgonen. Puh!

Lite sent kom vi fram till Madrid och jag tog ett tåg till Montijo där mina vänner bor. Jag kom dit vid nio på kvällen och då hade jag rest i 57 timmar! Då var jag trött kan jag lova.

Sedan hängde jag i Montijo med mina kompisar i några dagar och i tisdags tog jag tåget från Mérida till Sevilla och därifrån buss till Almonte. Det gick bra men var lite segt eftersom jag var tvungen att vänta ett tag i Sevilla.

Biljetterna (Göteborg-Madrid) köpte jag på Göteborgs Centralstation och de kostade totalt ca 3500kr. Jag hade ett tågluffarpass (ca 1800kr) men var ändå tvungen att betala tillägg på alla biljetter (förutom den mellan Mérida och Sevilla).

Det var en lång resa. Väldigt lång. Men vad gör man inte för att rädda planeten och för att uppleva något annorlunda.