onsdag 14 november 2012

Snygga bröd!

Ingredienser: 4 dl kallt vatten, ca 15 g jäst, lite rapsolja, grahamsmjöl, vetemjöl, salt, linfrön.

Degen fick jäsa några timmar på ett rätt svalt ställe, sedan delade jag den i tre bitar och rullade varje bit till en korv för att sedan kavla ut den lite. Jag strödde på lite linfrön och vek ihop först på längden och sen på andra hållet. Sedan skar jag varje bit i tre bitar. De blev väldigt höga och fina. De fick jäsa i ca 30 min och sedan i ungen drygt 225 grader i 14 minuter. Innan jag stoppade in dem i ugnen för gräddning penslade jag dem med lite vatten. Mer jobb än att köpa men betydligt billigare och godare!


Och så en liten tomatsallad från igår: en skivad tomat, vinäger, olivolja, svartpeppar, salt, oregano. Enkel och god!

2 kommentarer:

  1. Åh, dina bröd är så goda! Och ditt köksbord så mysigt att sitta vid. Fina du!

    SvaraRadera