onsdag 5 september 2012

Gör något för ett djur: Städa en fågelbur!

Kanariefågeln Pippifågel
I Spanien har djuren det inte helt bra. Det finns de som binder ihop deras ben och inte låter dem dricka tillräckligt med vatten.
Den här fågeln har det åtminstone ganska bra. Förutom att den inte har något namn då (fast jag har börjat kalla honom Pippifågel), och förutom att han aldrig får vara ute och flyga. Nu sjunger han inte, jag tror det är för att han är deprimerad. Ett led i att göra fågeln glad var att städa hans bur. Eftersom jag hade fåglar när jag var ca 7 år kom jag ihåg lite hur man gjorde (det är inte så svårt). Vi tog bort underredet och satte fågelburen på gräsmattan.
"Titta nu Pippifågel, nu har du natur under dig!"
"Pip" sa fågeln, eller egentligen "pío", för det är vad fåglar säger i Spanien.
Sedan städades (läs: diskades) underredet noggrant och gallret torkades av. Vi satte in en kartongbit där under som det nya bajset och fröskalen ska hamna på. Ibland matade jag Pippifågeln med morotsblast, det älskade han så mycket att han inte slutade äta förrän det var slut och han hade blivit alldeles grön om näbben. Jag försökte prata med honom och sjunga för honom varje dag, särskilt uppskattade sånger var "Jag är en liten undulat" och "Jag är papegojan från Amerika" (den sistnämna har jag glömt texten till.. måste leta upp och öva). Trots alla mina ansträngningar började inte Pippifågeln att sjunga igen, men kanske en annan dag, när han blivit på lite bättre humör.

3 kommentarer:

  1. Visste inte att du haft fåglar? Och inte kommer jag ihåg att jag skulle ha sett fågeln tidigare heller, men den fanns säkert där någonstans :) Fastän den inte började sjunga, tror jag ändå den var mycket glad över dina ansträngningar!

    SvaraRadera
  2. Du fick i alla fall utlopp för din städmani och blev lite lyckligare :)

    SvaraRadera