fredag 4 november 2011

Caótica Ana

Ana, en kvinna som har minnen av andra kvinnor. En kvinna som bajsar männens krig i ansiktet. Kärlek, hypnos, språk, drömmar, konst och vänskap är ingredienser i denna film. Julio Medem har skrivit och regisserat. Och som han själv säger: "Ana är prinsessan och monstret i denna feministiska fabel mot den vita mannens tyranni."

Jag tycker om den. Mycket.


Andra filmer av Julio Medem som jag sett och kan rekommendera: Lucía y el sexo, Los amantes del círculo polar och Habitación en Roma (som jag tydligen såg dubbad till spanska utan att märka det).

2 kommentarer:

  1. Lucia y el sexo är en av de bästa filmer som jag har sett. Tycker mycket om Los amantes och Caótica Ana också, och musiken till den sistnämnda är underbar.
    Är det i Almonte du har din spanjor?
    Har upplevt riktig hetta i juni, och även i slutet av augusti, men Jesús tycker inte att det räknas eftersom det var i bergiga Ronda och inte i Sevilla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är i Almonte min spanjor bott. Jag har också bott där ett år 2009-2010. Funderar på att åka dit i augusti och kolla när de tar jungfrun (la virgen del rocío) till Almonte, det gör de var sjunde år och det är tydligen väldigt fint.
      Jag var i Ronda i mars en gång, kallt!

      Radera