måndag 7 februari 2011

Baka bröd!

Att baka bröd tar tid, några timmar. Men det är inte alls hela tiden du måste GÖRA något. Mycket tid går åt till att vänta på att degen ska jäsa. Kanske är det den perfekta aktiviteten samtidigt som du pluggar? Sätt en deg, plugga lite medan den jäser (ca 1 timma, mer om du behöver), baka ut brödet, plugga medan den jäser på bakplåten (ca en halvtimma). In i ugnen, läs igenom anteckningar, ut ur ugnen: perfekta belöningen för att du pluggat ett tag!

Ikväll bakar jag ett bröd som är nytt för mig men tydligen väldigt enkelt. Det jag blev förvånad över är att det är så mycket olja i, en halv deciliter! Egentligen behöver man inte ha någon olja alls i bröd.

Att baka är ett väldigt bra sätt att spara pengar. En limpa/förpackning bröd kostar ca 27 kronor att köpa i mataffären. För samma summa får man ca 4 kilo mjöl vilket räcker till många bak!
Det är inte bara ekonomin som talar för att du ska baka ditt bröd själv utan även att det blir nyttigare och du har koll på vad som är i. Jag tycker att det är en helt annan konsistens på mitt hembakade bröd än på brödet i affären.

Ett tips är att köpa ganska många paket jäst på samma gång, dela paketen i två och frys in, så har du hemma bara att ta fram när brödet tar slut och det är dags att baka igen.

Ett annat sätt att spara pengar är att inte dricka alkohol, nästan aldrig köpa kläder och skriva upp alla köp/utgifter i en till exempel en bok.

1 kommentar:

  1. jag råkar bo bredvid en bagare och får lite bröd nu som då levererat direkt till dörren! och ännu bättre, bagaren brukar ofta stanna och prata en stund också! :)

    SvaraRadera