söndag 15 augusti 2010

Läs Odysséen vid havet!


Mitt just nu viktigaste uppdrag är att läsa Odysséen på elva dagar. Jag har gjort ett lässchema som sträcker sig från den nionde till den nittonde augusti. Om jag läser 35 sidor varje dag så blir jag klar den 18 augusti och har alltså den 19 som extradag.
Jag trodde att Odysséen skulle vara omöjlig och lång och svår. Den är skriven på hexameter och man kan läsa den liksom i takt men gör jag det förstår jag ingenting. Man kan också läsa texten som man läser en vanlig prosatext och då hänger man med bättre, i alla fall jag.
Historien handlar om Odysseus som irrar runt på havet och gudarna hittar på otyg åt honom så han inte ska komma hem så lätt till sin fru Penelope. Havet är vinrött. Eftersom den handlar om havet cyklade jag ner till havet igår och läste. Sedan badade jag! (Detta är en badsommar för mig.)

1 kommentar:

  1. kämpa på! skulle inte våga mig på den boken :)

    SvaraRadera