söndag 11 september 2011

Virkad espressokaffekannahuva och höstsoppa

När jag virkade denna kaffe-huva utgick jag från mössmönstret och virkade sedan några varv neråt utan att öka. Sedan virkade jag fram och tillbaka från mitt bak så det blev ett hål mitt bak för handtaget. Till slut gjorde jag ett smygmaskevarv runt nedrekanten och hålet för handtaget och så gjorde jag en luftmaskeögla att ha om knappen som jag sydde på, på andra sidan hålet (för handtaget) längst ned. Förstår ni?


Höstsoppa:

5 potatisar
1 palsternacka
2 morötter
½ purjolök
2 msk olja
7 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk salt
1 krm peppar
1 msk persilja
1 burk creme fraiche

Skala/ansa och hacka potatisarna, morötterna, palsternackan och purjon.
Fräs dem i oljan en stund.
Häll i vatten och buljongtärningarna. Låt koka i 15 minuter.
Rör sedan i persilja, creme fraiche, salt och peppar.
Ät med knaperstekt vegetariskt bacon.

Billigt och bra (förutom baconet då).

(Senare på kvällen, vid halv ett, såg jag norrsken!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar