måndag 19 juli 2010

Naturen i närbild

Skulle egentligen skriva om att frisera ett träd. Jag gjorde det med hjälp av mina föräldrar i början av juli. Det var två äppelträd (se bilden) som nästan växt ihop och som behövde rensas ur på grenar. Jag klippte med en sekatör tills jag fick en blåsa i handen. Sedan tog pappa över med sågen. Det låter ju ganska könsstereotypt, men när jag klippte var jag ensam hemma och visste varken var sågen var eller vilka grenar som var de "tunna" jag kunde ta av och vilka som €skulle vara kvar. Jag tog således av allt som jag nådde och var tillräckligt tunt för sekatören. 

När pappa började med sågen lärde jag mig att man måste "sterilisera" sågen om man sågat med den i andra sjuka träd. Så det gjorde han på nåt sätt, med gaslåga tror jag. Vi hade inte T-Sprit som han hade tänkt använda.

Nu skrev jag ju om att frisera träd i alla fall. Problemet är bara att jag inte har bilderna från trädfriseringen här, de togs med en annan kamera och jag vet inte var de tagit vägen. Jag bjuder därför på en bild på en vissen blomma taget med makroinställning, på kvällen. Jag hade nämligen en liten fotosession i trädgården när jag tröttnat på att klippa grenar. Blommorna var mina modeller och solen gav mig ljus. 

1 kommentar:

  1. oj! bara för min skull! TACK :)

    jag visste inte heller att sågar måste steriliseras, men när du säger det, så är det ju helt logiskt! :) så gör man ju med "verktyg" man använder på/i människor oxå - det borde ju jag veta :P

    SvaraRadera